بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، میتوان گفت که همواره صنعت فولاد یکی از صنایع ارزشمند هر کشوری بودهاست. هم اکنون نیز این صنعت بسیار مهم شدهاست. افتخار این اهمیت چشمگیر برای فولادسازان و صنعتگران میباشد. شواهد نشان میدهد که صنعت فولاد در ایران پیشرفت زیادی کردهاست. میزان بازدهی صنعت فولاد 70 درصد شده و علت این امر این است که بسیاری از واحدها در ابتدای راهاندازی هستند. پیرو همین مسئله، تولید 55 میلیون تن دور از انتظار نیست.
بسیاری از نمایشگاهها فرصتی فراهم کردند که از طریق اعلام نیازهای کارخانهجات زنجیره آهن و فولاد به قطعات، تجهیزات و دانش فنی و مهندسی، بومیسازی را ارائه کنند.
به همین ترتیب، در دی ماه سال گذشته، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برگزار شد. این نمایشگاه شروعی بود برای یک روند بومیسازی فراگیر و حمایت از تولید و تامین داخلی. خوشبختانه نمایشگاه ملی فولاد ایران، با استقبال بینظیری مواجه شد.
متخصصان، تامینکنندگان و کلیه افراد فعال در صنعت فولاد اظهار کردند که در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه، بالغ بر 1400 نفر از مدیران، مسئولان فولاد کشور، در این گردهمایی حضور بهم رسانیدند. در مدت زمان حدود 4 روز، افراد زیادی از نمایشگاه بازدید کردند. موضوع این نمایشگاه، ارائه فرصتهای ساخت داخلی در زنجیره فولاد بود.
در گذشته، تولیدکنندگان ماشینآلات، فولادسازان و سایر فعالان حوزه صنعت فولاد به جمعآوری فولاد اطلاعات تولیدکنندگان داخلی میپرداختند. با راهندازی سامانه جامع بومیسازی، اطلاعات کلیه تولیدکنندگان و بسیاری از اطلاعات دیگر در این سامانه به صورت یکپارچه و کامل وجود دارد. علاوه بر این، به دلیل وجود تحریمها و افزایش نرخ دلار، نیاز به داشتن اطلاعات جامع قطعات و ماشینالات بومیسازی شده، ضروری میباشد.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
طبق گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، خشم بسیاری از فعالان حاضر در بازار به دلیل برخی نوسانات نرخ آهن در روز جاری برافروخته شدهاست. به نظر میرسد برخی افراد تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا بازار به روند عادی خود و کاهش قیمتها باز نگردد. قیمت میلگرد آجدار در روز گذشته به هر کیلو 5000 تومان رسید که این موضوع باعث برهم خوردن جو روانی بازار شد.
مهمترین عامل برای تدوام رشد قیمتها را میتوان افزایش قیمت شمش دانست. رشد قیمت این کالا در کنار جو روانی ایجاد شده در بازار، همه و همه به سیر صعودی آهن کمک کردند. عامل دیگر جو حاکم بر بازار را باید در رقابتهای ایجاد شده در بازار بورس کالا جست و جو کرد. در روزی که گذشت، سیر صعودی آهن در سمت عرضه و تمایل به خرید در بازار، بالا بود. به همین جهت، افزایش قیمت در بازار آهن تثبیت شد. وضعیت به شکلی است که گویی بازار میخواهد انتقام چندین ماه آرامش قیمت را از مصرفکننده نهایی بگیرد.
مدت زیادی است که خریداران بازار فولاد مصرفکننده نهایی نیستند. علاوه بر این، واضح نیست که قرار است محمولههای خریداری شده را به مصرف چه کسی یا کسانی برسانند. در نهایت نیز معلوم نیست که چه بخش دیگری و به چه دلیلی خریدار آن خواهد بود.
با این حال انگار بازار تمایل دارد قیمت میلگرد آجدار در این نرخ و یا حتی بیشتر از آن باقی بماند. در روز گذشته اولین نشانههای این موضوع به در بازار دیدهشد. به همین دلیل، اکنون تنها میتوان به نظاره رشد قیمتها در بازار نشست، بدون اینکه بتوانیم آینده درستی را در مورد جو بازار پیشبینی کنیم.
این در حالی است که تجربههای گذشته نشان دادهاست که اوضاع حاکم بر بازار دائمی نخواهد بود. در هر صورت، رشد قیمت دلار باعث جذابیتی برای صادرات میشود. ولی محمولههای صادراتی اغلب از کارخانههای تولیدی بهصورت مستقیم یا با یک رابطه با واحد تولیدی مورد معامله قرار گرفته و صادر میشوند. صادرات محمولههایی که در انبار هستند، با اما و اگرهایی روبهرو هستند. به طور کلی در شرایطی که جو روانی خاصی بر بازار حاکم است، نمیتوان پیشبینی درستی از آینده قیمتها در بازار و شرایط آن کرد. در این وضعیت تنها میتوان منتظر شد تا دید چه زمانی آتش افتاده به جان بازار فروکش خواهد کرد.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون روندی صعودی در بازار آهن برای قیمتها حاکم شدهاست. یک تفاوت قیمت محسوس برای محصولات فولادی نسبت به گذشته در بازار امروز دیده میشود.
اگر با دقت به بازار قراضه آهن نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بازار قراضه آهن نسبت به ماههای ابتدایی سال تغییرات محسوسی نداشتهاست. در واقع قیمت این کالا با افزاش یا کاهش زیادی در سال جاری مواجه نشد. تنها در مواردی جزیی قیمت این کالا با نوساناتی همراه شد. از جمله این نوسانات میتوان به اختلاف قیمت قراضه آهن و شمش اشاره کرد که چندی پیش به بیش از کیلویی 1000 تومان رسیده بود.
شرایط و روند بازار نشان میدهد که احتمالا دیگر خبری از مواد اولیه ارزان قیمت نخواهد بود. شاید یکی از دلایل اعتراضات اخیر، همین مسئله باشد. از دلایلی دیگری که باعث شده این تصور ایجاد شود که دیگر قیمت مواد اولیه افت نخواهد کرد، میتوان به افزایش قیمت این ماده همزمان با کالاهایی نظیر شمش اشاره کرد. پیرو همین مسئله امیدی برای کاهش قیمت مواد اولیه نمیتوان داشت.
به واسطه اینکه همه کالاهای فولادی برای تولید نیاز به مواد اولیه دارند و قیمت این مواد افزایش داشته، بهای محصولات فولادی نیز کاهش نخواهد یافت.
یکی از دلایل التهاب بازار این روزها، هجوم هیجانی برای تقاضا میباشد. این مسئله میتواند منجر به فروش قابل توجه ولی مقطعی شود. در شرایط کنونی، زمان و مدیریت تولید و عرضه توسط دولت و سازمانهای مرتبط و فولادسازان مسئله مهمی است.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، به نظر میرسد هدف از افزایش نرخ اسکناس ارز همانطور که پیش از این گفته شد موضوع دیگری است و عامل یا عوامل بازارساز کاملا بر بازار مسلط هستند. لازم است کلیه افراد فعال در حوزه صنعت فولاد به دقت مراقب باشند.
شرکت در این بازی قواعد خودش را طلب میکند و بسیار خطرناک است. انتظار میرود که به محض بررسی و نتیجهگیری بانک مرکزی به احتمال زیاد شرایط به حالت عادی خود باز گردد. بنابراین باید همواره مراقب باشید که از این اوضاع نابسامان و مهلکه آسیب نبینید.
لازم است که جامعه آهنفروشان به خصوص فعالان خرد این بازار بدانند که تا آرام و عادی شدن شرایط، “خرید به شرط فروش” است.
طبق گزارشات کارشناسان ما، امروز عرضه ۱۰ هزار تن شمش چادرملو در بورس کالا در نهایت با نرخ رقابتی ۴۴۹۶۷ ریال با احتساب مالیات ارزش افزوده معامله شد.
برخی شنیدهها حاکی از آن است که امروز جلسه فوقالعاده توسط ستاد تنظیم بازار با حضور جناب آقای دکتر غریبپور ریاست محترم ایمیدرو و جناب آقای مدرس خیابانی قائم مقام محترم وزیر در امور بازرگانی برگزار شد. این جلسه با موضوع بررسی کنترل قیمت آهن و فولاد، افزایش عرضه فولادسازان در بورس کالا و تخلفات احتمالی شکل گرفت.
میتوان گفت که شرایط فعلی بازار فولاد در سمت عرضه با رفتار امروز صرافی ملی کاملا به هم ریخته و سردرگم شدهاست. این سردرگمی به گونهای است که برخی از مبادی به صورت کاملا هیجانزده قیمت آهن و فولاد خود را اعلام میکنند. البته برخی دیگر از مبادی اصلا قیمتی برای محصولات خود اعلام نکردهاند.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون مشکلات زیادی بر سر راه فولادسازان و صنعت فولاد قرار گرفتهاست. یکی از این مشکلات، زیر ساخت حمل و نقل ریلی در کشور است. پیشبینی میشود که در سال 1404 حدود 700 تن مواد معدنی تولید شود. در سالهای اخیر میزان تولید سالانه مواد معدنی 355 میلیون تن بودهاست.
در شرایط فعلی، در حدود 7 درصد سهم ریلی و 93 درصد سهم جادهای از حمل تولیدات مواد معدنی و صنایع معدنی میباشد. انتظار میرود که در سال 1404 سهم حمل ریلی مواد معدنی به 30 درصد برسد.
بررسیها نشان میدهد که در سایر کشورها، سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل میشود. این موضوع در حالی است که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران تنها ۵ درصد تولید مواد معدنی کشور را در بر میگیرد.
به جهت تحلیل بیشتر این موضوع میتوان وضعیت بودجه سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در زیر ساخت حمل و نقل کشور و اهداف و برنامه دولت برای احداث خطوط ریلی در سال 1404 را مورد بررسی قرار داد.
کشور ایران از نظر طول خطوط ریلی رتبه 21 را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص دادهاست. طول خطوط اصلی ریلی کشور برابر با ۱۳۵۰۰ کیلومتر میباشد. پیشبینیها طول خطوط ریلی را معادل 25 هزار کیلومتر در سال 1404 نشان میدهد.
جهت دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴، طول خطوط ریلی کشور نیاز به رشد سالانه ۹ در صدی دارد و تنها در سال ۱۳۹۸ به سرمایهگذاری ۷/۸ هزار میلیارد تومان نیاز است.
آمارها نشان میدهد چالشهایی در مسیر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود دارد. مهمترین این چالشها را میتوان اکتشافات سنگآهن، زیر ساخت آب و زیر ساخت حمل و نقل ریلی دانست. مطابق با ارزیابیها در سایر کشور های معدنی سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل میشود. این موضوع در حالی است که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران ۵ درصد تولید مواد معدنی کشور را پوشش میدهد.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)